مدیریت کتابخانه
نسیم نوبهار؛ هادی شریف مقدم
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 33-40
چکیده
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه ...
بیشتر
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه انتخابوبصورتدردسترس و پرسشنامه (پایایی آن با نرم افزار SPSS اندازه گیری شد و مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه دانشجویان5 8/0و پرسشنامه دانش آموزان 89 % بدست آمد) بین شرکتکنندگانتوزیع شد.در تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی( شاخص های مرکزی و پراکندگی)و استنباطی(آزمون رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بهره گرفته شد.یافته ها:یافته های بدست آمده حاکی از موافقت 33 و 27 درصدی جامعه پژوهش در مورد تاثیر بالای به ترتیب اینترنت و عدم وجود کتابهای مناسب،برعدم گرایش جوانان به مطالعات غیر درسی می باشد، از سوی دیگرآمارها از وجود رابطه معنادار بین تبلیغات تلویزیونی و گرایش به مطالعات غیر درسی را نشان می دهد. نتایج نیز نشان دهنده تاثیرعوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد میباشد،همچنین نتایج نشان داد ضریب همبستگی چندگانه(R)در این تحلیل برابر 79/0و ضریب تعیین (R²) برابر 62/0 است که نشان می دهد متغیر های اجتماعی و فرهنگی62 درصد از تغییرات متغیر مطالعات غیردرسیرادر بین دانشجویان افزایش و تبیین می کنند. بحث و نتیجه گیری:افزایشارتباط بین صدا و سیما و کتابخانه ها، کاهش ممیزیکتابو قیمت پایانی آن،و همپایی با تکنولوژی از جمله راهکارهای رائه شده در این پژوهش می باشد.
مدیریت اطلاعات
مریم سلامی؛ نسیم نوبهار؛ غلامعلی رودی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 49-60
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران هستند. جمعآوری دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه محققساختهای که گویههای آن از متون تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی استخراج گردیده، صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز کتابداران در آینده و آینده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد اما بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به نقشها و مسئولیتهای آینده کتابداران و اطلاعرسانان تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دوران گذار و تغییر در علم اطلاعات و دانششناسی نیاز به اتحاد در عقاید آیندهساز مدیران و کتابداران و تلفیق نظرات سازنده هر دو گروه و نیز احاطه کامل ایشان به این موضوع برای ساختن پایههای محکم و آینده روشن و قدرتمند را مبرهن میسازد.